domingo, 19 de septiembre de 2010

TU NEGOCIO EN PLANETA GASTRONOMICO!!


FECHAS
30 de Mayo de 2010
POBLACION
Creixell (Girona)
LUGAR
Fuente de la Concha
TIPO DE EVENTO
Fiestas Populares y gastronómicas.
DETALLES DE CONTACTO:
www.alliolicreixell.com
Concurso Internacional de Creixell que se organiza por parte de la Asociación de Vecinos y Amigos de Creixell desde el año 1992 tiene dos vertientes bien diferenciadas, una de carácter competitivo, el concurso propiamente dicho, que se celebra mañana en partir de unas bases previas que la propia organización fija: la elaboración con un tiempo máximo de media hora, con medio litro de aceite, los Ajos necesarios y otros ingredientes a gusto del participante pero sin maquinaria, es decir, manualmente, aunque no es necesario que el participante del elabore únicamente con los instrumentos tradicionales: el mortero y la mano de mortero. Sempre en el marc del concurs es realitza un col•loqui sobre l allioli per part d algun expert en la matèria. Siempre en el marco del concurso se realiza un coloquio sobre el alioli por parte de algún experto en la materia. I l altra vessant és de caràcter més festiu, la degustació de l allioli elaborada pels concursants i el dinar popular a base de mongetes, botifarra i allioli. Y la otra vertiente es de carácter más festivo, la degustación del alioli elaborada por los concursantes y la comida popular a base de judías, butifarra y alioli. Tot amenitzat amb una audició de Caballa' title='Sarda'>Sardanes. Todo amenizado con una audición de sardanas.



De fet aquesta va ser la primera sorpresa per part dels que organitzàvem l acte de la primera edició, el fet que hi havia moltes altres maneres de fer allioli i que els ingredients eren ben diversos apart dels bàsics, que són en origen: l all il oli, ja que l allioli és una emulsió d aquests dos productes i que serveix d acompanyament per plats, per tant, que es tracta d una salsa. De hecho esta fue la primera sorpresa por parte de los que organizábamos el acto de la primera edición, el hecho de que había muchas otras maneras de hacer alioli y que los ingredientes eran muy diversos aparte de los básicos, que son en origen: el ajo y el aceite, ya que el alioli es una emulsión de estos dos productos y que sirve de acompañamiento para platos, por tanto, que se trata de una salsa. Jaume Fàbregas, en un article de caràcter històrico-culinari, afirma que l allioli és la més alta expressió de les salses mediterrànies que té el seu origen en les civilitzacions de l Antiguitat ja que tant l oli com l all formaven part de la dieta d aquestes: egipcis, grecs, romans (Virgili l anomenava “moretum”) i potser dels fenicis, per això el seu ús s estén per Catalunya, les Illes Balears, part d Aragó, el País Valencià, l Alguer, Andorra i La Provença. Jaume Fàbregas, en un artículo de carácter histórico-culinario, afirma que el alioli es la más alta expresión de las salsas mediterráneas que tiene su origen en las civilizaciones de la Antigüedad ya que tanto el aceite como el ajo formaban parte de la dieta de estas: egipcios, griegos, romanos (Virgilio le llamaba "moretum") y quizá de los fenicios, por eso su uso se extiende por Cataluña, Baleares, parte de Aragón, el País Valenciano, Alguer, Andorra y La Provenza. Allí hi ha una variant molt concreta i coneguda: la maionesa. Allí hay una variante muy concreta y conocida: la mayonesa. Altres variants, que aquest mateix autor especifica i localitza geogràficament són amb molla de pa, amb patata, amb tomàquet, amb fruits secs, amb formatge ratllat, amb ous o raïms de marisc… I cal no oblidar els alliolis fets a partir de fruites, tal com comenta Salvador Garcia. Otras variantes, que este mismo autor especifica y localiza geográficamente son con miga de pan, con patata, con Tomate' title='Tomate'>Tomate, con frutos secos, con queso rallado, con huevos o uvas de marisco ... Y no hay que olvidar los aliolis hechos a partir de frutas, tal y como comenta Salvador García. Les fruites més emprades són: el codony, que n és l estrella, la poma i la pera. Las frutas más utilizadas son: el Membrillo, que es la estrella, la manzana y la pera. Mai de la vida es faran servir en cru, sempre han de ser cuites just perquè quedin toves: bullides, escalivades o al forn. Jamás se utilizarán en crudo, siempre deben ser cocidas justo para que queden blandas: hervidas, asadas o al horno.

Això va fer que en la segona edició hi haguessin un seguit de modificacions respecte als premis que s atorgaven en la primera. Esto hizo que en la segunda edición hubiera una serie de modificaciones respecto a los premios que se otorgaban en la primera. A partir d aleshores s ofereixen no només el premi a la qualitat i la quantitat sinó també al originalitat. A partir de entonces se ofrecen no sólo el premio a la calidad y la cantidad sino también la originalidad. Originalitat o bé respecte als ingredients emprats o bé als instruments. Originalidad o bien respecto a los ingredientes empleados o bien los instrumentos. Així, per exemple hem pogut veure com els concursants elaboren allioli amb oli d herbes, amb pètals de rosa, amb garotes de mar, amb taronja àcida, amb codony, etc. Así, por ejemplo hemos podido ver cómo los concursantes elaboran alioli con aceite de hierbas, con pétalos de rosa, con Erizos de Mar, con Naranja ácida, con membrillo, etc.



Des de l edició 2001 s atorga també el premi al allioli més jove ja que cada cop són més els nens i nenes que s inscriuen al concurs. Desde la edición 2001 se otorga también el premio al alioli más joven ya que cada vez son más los niños y niñas que se inscriben en el concurso. Aquest premi el dota el Museu del Joguet de Catalunya de Figueres. Este premio lo dota el Museo del Juguete de Catalunya de Figueres.




I el 2004, coincidint amb la celebració del centenari de Salvador Dalí, l Associació es conjuntament amb els Amics del Museu Dalí de Figueres, s otorga el premi Dallioli, tot premiant l allioli més surrealista. Y en 2004, coincidiendo con la celebración del centenario de Salvador Dalí, la Asociación se conjuntamente con los Amigos del Museo Dalí de Figueres, se otorga el premio Dallioli, todo premiando el alioli más surrealista. El trofeu que s entrega al guanyador és una joia de les que va dissenyar l artista figuerenc. El trofeo que se entrega al ganador es una joya de las que diseñó el artista figuerense.



L entusiasme de la gent ens va portar un xic més lluny, a fer present l allioli i la festa en la quotidianitat de cada dia de l any i no només un diumenge de maig. El entusiasmo de la gente nos llevó un poco más lejos, a hacer presente el alioli y la fiesta en la cotidianidad de cada día del año y no sólo un domingo de mayo. Per això a partir de l any 1997, varem organitzar paral•lelament la I Ruta de l Allioli de l Alt Empordà. Por eso a partir del año 1997, organizamos paralelamente la I Ruta del Allioli del Alt Empordà. Un recorregut que convidava a conèixer millor la comarca i degustar els millors alliolis, sols o acompanyats, que els restauradors recomanen. Un recorrido que invitaba a conocer mejor la comarca y degustar los mejores aliolis, solos o acompañados, que los restauradores recomiendan. El suport d aquests, de professors de cuina i de crítics gastronòmics feren que és pogués recopilar, en el mateix llibret de la ruta, un receptari de plats elaborats a base d allioli. El apoyo de estos, de profesores de cocina y de críticos gastronómicos hicieron que se pudiera recopilar, en el mismo libreto de la ruta, un recetario de platos elaborados a base de alioli. L any 2001 per commemorar la cinquena edició, la ruta va ampliar la seva territorialitat a cinc comarques: L Alt Empordà, el Baix Empordà, La Garrotxa, El Pla de l Estany i el Gironès. En el año 2001 para conmemorar la quinta edición, la ruta amplió su territorialidad a cinco comarcas: L Alt Empordà, el Baix Empordà, La Garrotxa, El Pla de l Estany y el Gironès. La ruta es va editar fins l any 2004, és a dir, fins la 8a edició. La ruta se editó hasta el año 2004, es decir, hasta la 8 ª edición.



I engrescats com mai, a partir de l any 1998, l Associació de Veïns i Amics de Creixell decideix iniciar la col·laboració amb altres associacions per tal de fomentar una cooperació més gran entre aquests tipus d entitats i per aconseguir aportar al món gastronòmic nous productes amb l allioli com a ingredient estrella. Y animados como nunca, a partir del año 1998, la Asociación de Vecinos y Amigos de Creixell decide iniciar la colaboración con otras asociaciones para fomentar una mayor cooperación entre estos tipos de entidades y para conseguir aportar al mundo gastronómico nuevos productos con el alioli como ingrediente estrella. El resultat d aquesta fita ha estat el naixement de tres productes completament nous relacionats amb l allioli: La Coca d Allioli de Creixell, creada l any 1998 per la Botiga Maia, La Botifarra d Allioli de Creixell, ideada l any 1999 per L Associació de Carnissers de l Alt Empordà, i El Paté de Conill amb Allioli, elaborat l any 2000 per part de l Associació de Cunicultors de l Alt Empordà, amb la col•laboració de diferents restauradors, carnissers i crítics gastronòmics de la comarca: Hotel Figueres Park, Restaurant Els Fogons de Canadal, Carnisseria Pacareu, Carnisseria Jordi Punset, Jaume Font, Salvador García, Josep Mª Joan, Joan Ferreró i Josep Mª Travé, il elaboració per part de l empresa Coll-Verd del Far d Empordà. El resultado de esta meta ha sido el nacimiento de tres productos completamente nuevos relacionados con el alioli: La Coca de Allioli de Creixell, creada en 1998 por la Tienda Maya, La Butifarra de Allioli de Creixell, ideada la año 1999 por La Asociación de Carniceros del Alt Empordà, y El Paté de Conejo con Allioli, elaborado el año 2000 por parte de la Asociación de Cunicultores del Alt Empordà, con la colaboración de diferentes restauradores, carniceros y críticos gastronómicos de la comarca: Hotel Figueres Park, Restaurante Los Fogones de Canadal, Carnicería Paca, Carnicería Jordi Punset, Jaume Font, Salvador García, José M ª Juan, Juan Ferrera y Josep M ª Travé, y la elaboración por parte del empresa Coll-Verd El Far d Empordà.

En el marc del desenvolupament d aquests nous productes, l any 2001 es va crear la Setmana de la Botifarra d Allioli de Creixell que consistia en la promoció a les comarques gironines durant la segona setmana de maig, de la botifarra d allioli. En el marco del desarrollo de estos nuevos productos, en el año 2001 se creó la Semana de la Butifarra de Allioli de Creixell que consistía en la promoción en las comarcas gerundenses durante la segunda semana de mayo, de la butifarra de alioli . Normalment aquest producte només es podia adquirir a les carnisseries adscrites al Associació de Carnissers de l Alt Empordà, però a través d aquest acte va poder ser adquirida també als establiments adscrits al Gremi Artesà de Carnissers i Xarcuters de les Comarques Gironines. Normalmente este producto sólo se podía adquirir en las carnicerías adscritas a la Asociación de Carniceros del Alt Empordà, pero a través de este acto pudo ser adquirida también a los establecimientos adscritos al Gremio Artesano de Carniceros y Charcuteros de las Comarcas de Girona.



Enguany celebrarem la 19a edició de la Fira i Festa de l allioli. Este año celebraremos la 19 ª edición de la Feria y Fiesta del alioli. Concurs Internacional de Creixell i el repte que plantegem és recollir firmes per tal que l allioli sigui declarada la salsa nacional de Catalunya per part del Parlament català. Concurso Internacional de Creixell y el reto que planteamos es recoger firmas para que el alioli sea declarada la salsa nacional de Cataluña por parte del Parlamento catalán. És un nou repte, que esperem assolir! Es un nuevo reto, que esperamos alcanzar!....

0 comentarios:

Publicar un comentario